قُلْ لِلْمُۆْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذٰلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ
به مردان با ایمان بگو: «دیده فرو نهند و پاکدامنى ورزند، که این براى آنان پاکیزه تر است، زیرا خدا به آنچه مى کنند آگاه است.» سوره مبارکه نور – آیه 30
تماشای چهره پدر و مادر گرمابخش و اعتدال انگیز است , اگر چنانچه پدر و مادری مومن باشند انرژی زا و افزایش دهنده ی گرمای تن و روان و روشنی بخش چشم فرزندان است .
همانطور که در احادیث وارد شده است که: تماشای چهره پدر و مادر عبادت است .
تماشای چهره ی انسان های مومن گرمابخش است .
روءیت انسان های ناسپاس , کینه ورز , پلید , سردی زا و یاس آفرین است .
تماشای چهره های زشت نیز سودا زاست و موجب بروز عصبانیت می شود . از دیدگاه تربیتی اسلام نباید برای طفل دایه زشت انتخاب کرد .
تماشای صفحات آکنده از حروف آسمانی گرم است که موجب افزایش نور بینایی می شود .
تماشای صفحات قرآن مجید گرمابخش است .
مطالعه نامه مجبت انگیز و مهر افزا گرمابخش است .
دیدار صحنه های نفرت انگیز , ظلم , جنایت سردی بخش است .
تماشای صحنه های جنسی انسانی و حیوانی سودا زاست , گرم اول و سرد آخر است . یعنی در بدو امر موجب گرمی و تحریک می شود و سپس سردی می آورد , از این رو موجب سستی پایدار در جسم وروان می شود .
تماشای چهره ی نامحرم , و صحنه ی گناه , به شدت سرد و خشک است , و سردی آن در عمق , جسم و روان نفوذ می کند .
نگاه حرام شلیک تیری است مسموم از تیرهای ابلیس که بر جان وتن انسان می نشیند و سم آن نفوذ می کند و تا دیر زمانی در بدن کارگر است.عرفا چشم خود را از تماشای چهره ها می پوشانند و اجازه ی ورود پرتوهای حرام را به جسم وروان خود نمی دهند . خداوند تبارک و تعالی دستور می دهد تا چشم را از تماشای صحنه های حرام بپوشانید .
البته گفتگوی زن و مرد نا محرم نیز بسیار سرد است و محیط های اختلاط زن و مرد نامحرم فوق العاده محیط های سرد می باشد که حتی برای گرم مزاجان نیز مضر است . حتی در فرهنگ غرب تماشای صحنه های مختلف افعال دیگران تجاوز به حقوق آنان تلقی می شود .
به هر حال چشمان انسان دریچه تنگی است که با آن تمامی وسعت جهان طبیعت را به سوی تن و روان فرا می خواند . شایسته است که تن و روان خود را با ورود هر گونه آلاینده ای آلوده نسازیم و منظر خود را با پنداری همراه سازیم تا هر انچه می بیند حلوه ای از جمال حضرت دوست باشد.
تنظیم: پارسی طب
اینکه ما به نا محرم نگاه نکنیم و چشم خود را از گناه حفظ کنیم علاوه بر اینکه تاثیر زیادی بر بالا بردن شخصیت دارد و ارزش اجتماعی ما را بالا می برد فواید بیشمار دیگری نیز دارد :
اول ـ رهای قلب از حسرت. کسی که چشم خود را برای دیدن نامحرم آزاد می گذارد حسرتش بیشتر می گردد، آنچه را چشم به قلب انتقال می دهد مضر واقع می شود، چون چشم چیز هایی را می بیند که رسیدن به آن در مقدور شخص نیست، او نمی تواند صبر کند و این نهایت رنج است.
دوم ـ چشم پوشیدن از نامحرم قلب را نورانی و روشن می سازد و این درخشش در چشم، روی و دیگر اعضای بدن نمایان می گردد، مثل این اینکه نگاه نداشتن چشم ظلمت و افسردگی در پی دارد.
سوم ـ نگاه داشتن چشم باعث صحت فراست و حواست انسان می گردد.
وقتی که قلب انسان با نور صحت و فراست منور گردید، همانند آیینه جلا دارد می گردد که در آن معلومات همانگونه ای که هست تجلی می کند.
چهارم ـ دروازه های علم و دانش برای این شخص باز می گردد، اسباب کسب علم و معرفت برایش به آسانی مهیا می گردند، این خود به سبب منور بودن قلب است، وقتی دل روشن می شود حقیقت اشیاء در آن دیده می شود و برایش به سرعت تمام، شناخت دست می دهد.
چشم پوشیدن از نامحرم قلب را نورانی و روشن می سازد و این درخشش در چشم، روی و دیگر اعضای بدن نمایان می گردد، مثل این اینکه نگاه نداشتن چشم ظلمت و افسردگی در پی دارد.
این شناخت و معرفت از یکی به دیگری رسوب می کند. کسی هم که چشم خود را کنترل نکرد ، قلبش مکدر و تاریک می شود و دروازه های علم و معرفت به رویش بسته می شوند.
پنجم ـ این عمل به قلب قوت، ثبات و شجاعت می بخشد، خداوند متعال قدرت بصیرت را با قدرت حجت و استدلال همگام به او می بخشد.
امام حسن علیه السلام می فرماید : پیروان هوا و هوس کسانی هستند که؛ اگر قاطر ها آنها را پایمال کنند و زیر پای اسب ها شوند، باز هم سایه ی معصیت در دلهایشان است، خداوند از این ابا می ورزد که کسی را خوار و ذلیل کند مگر کسانی را که نا فرمانی او را می کنند.
ششم ـ این عمل یک خوشحالی روانی به قلب می دهد که از لذت نظر به نامحرم به مراتب خوبتر و زیباتر است، چون این شخص با دشمن خود یعنی شیطان قهر نموده، شهوت خود را لبیک نگفته و بر نفس خود غالب آمده است.
انسان وقتی به خاطر خدا از لذت های زود گذر چشم می پوشد و شهوت خود را مهار می کند ، خداوند در عوض برایش خوشی ها و لذت های کامل تری را نصیب می گرداند.